SZÁSZ RAMÓNA

Szász Ramóna

Szász Ramóna

Mitől Coaching a nyelvórám!

2020. április 11. - Szász Ramóna IBELC

Kérdeztétek, hogy mitől coaching a nyelvórám?

 

Elmondok egy kedves esetet.

 

Amikor felkértek, hogy tanítsak egy felső vezetőt egy amerikai cég budapesti kutatási és fejlesztési központjában, a feladat felsőfokú nyelvtan oktatása volt. A vezető szerint erre volt szüksége. Angol nyelvtudása azonban majdnem anyanyelvi szintű volt, így gyanút fogtam.

Néha úgy megyünk orvoshoz, hogy eleve tudjuk, milyen orvosságra van szükségünk. Máskor az orvos gondolja úgy, hogy bajunk ugyanaz, mint az előttünk sorban állónak volt, és azzal kezel, ami nem segít.

 

Így hát, miután csuklóból megbirkózott egy jó nehéz nyelvtani feladattal és belátta, hibásan diagnosztizálta magát, kikérdeztem a valós problémájáról. Azt fájlalta, hogy amerikai főnökei nem veszik elég komolyan, hiába ír nekik átfogó beszámolókat, részletes tanulmányokat, érveléseket.

 

Az írott angol és a beszélt angol között akkora a különbség, mint az olasz és a spanyol nyelv között.

 

Kértem tőle mintát. Miközben nyelvtana makulátlan volt, írásműveinek stílusa behatárolhatatlan volt, gondolatmenete strukturálatlan, érvelése nehezen követhető volt. Paragrafusai nem voltak megtervezve, az egész valóban kuszának tűnt egy angol fül számára.

Rengeteg kérdéssel terelgettem a helyes válaszok felé. Megkérdeztem például, hogy szerinte a nagyfőnöknek van-e annyi ideje, hogy kihámozza írásából, mi a csudát is akar? Hogy most érvel, értékel, vagy beszámol egyáltalán? Vagyis arra kértem, jöjjön rá ő, mi a hiba!

A nézőpont váltás, a probléma újra keretezése megdöbbentette.

 

Kész megoldások helyett arra törekedtem, hogy maga fedezze fel a megoldást, és fejlessze ki a hozzá vezető utat – én pedig biztosítottam hozzá a nyelvi eszközöket és a kísérletezéshez biztonságos környezetet.

 

Szerencsémre kellően bátor és nyitott volt az új megközelítésre. Meglátva a dologban a potenciált, teljesen rácuppant a tanulásra. Négy hónap helyett végül másfél évig dolgoztunk együtt.

 

www.ibelc.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szaszramona.blog.hu/api/trackback/id/tr4715604926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása